Spółdzielnia's Workspace

Projekt Spółdzielnias Workspace realizowany był przez Stowarzyszenie Spółdzielni Muzycznej i związany z nim zespół Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble w 2018 r. w siedzibie zespołu przy ul. Gromadzkiej 46          w Krakowie. Projekt Spółdzielnia's Workspace został dofinansowany ze środków Funduszu Popierania Twórczości. Stowarzyszenia Autorów ZAiKS im. A. Szczypiorskiego

 

W ramach projektu odbyły się następujące wydarzenia:

Wykład Michała Górczyńskiego, klarnecisty zespołów Kwartludium, Williams Thing, Bastarda Trio, na temat klarnetu kontrabasowego.

 

Poruszone został następujące zagadnienia:

  • historia klarnetu kontrabasowego

  • odmiany instrumentu i jego budowa

  • możliwości techniczne i brzmieniowe

  • rozszerzone techniki wykonawcze dostępne dla tego instrumentu.

  • utwory w których instrument jest wykorzystywany

 

 

 

Koncert Michała Górczyńskiego „O znaczeniu negatywności”

nota programowa:

„Moje działanie opiera się na metodzie »partytur codzienności«. Tym razem chciałbym zaprezentować temat »O znaczeniu negatywności«. Opowiadać będę o tym, jak ważne jest to, co »negatywne w formie życia« – grając, skacząc, przewracając przedmioty i mówiąc, oczywiście w ramach specjalnie przygotowanej partytury. »Negatywność« jako potrzeba świadomości, »negatywność« jako część codzienności i formy działania wewnątrz nieskończenie złożonej przestrzeni.”

 

Spółdzielnia's Workspace, otwarty warsztat kompozytorsko-wykonawczy. 

Wykonawcy: Paulina Woś (skrzypce), Barbara Mglej (skrzypce), Jakub Gucik (wiolonczela), Martyna Zakrzewska (fortepian), Aleksander Wnuk (perkusja), Michał Lazar (gitara)

 

Kompozytorzy: Wiaczesław Kyryłow, Oktawia Pączkowska, Michał Lazar

 

Kompozycje warsztatowe i poruszane zagadnienia:

 

  1. Wiaczesław Kyryłow - Naima na saksofon sopranowy, perkusję i fortepian

  2. Michał Lazar - Epizody na fortepian i warstwę elektroniczną

  3. Oktawia Pączkowska - Dipping na flet, klarnet, saksofon, skrzypce, wiolonczelę, perkusję, fortepian i warstwę elektroniczną

 

Przebieg warsztatów:

  • praca nad pojedynczymi partiami w każdym z utworów

  • wspólne czytanie materiału

  • dyskusja na temat zapisu materiału

  • sprawdzenie możliwości dynamicznych poszczególnych fragmentów i efektów

  • sprawdzenie pomysłów artykulacyjnych w poszczególnych partiach

  • poruszenie zagadnień technicznych związanych m.in. z użyciem e-bow oraz clicktracka

  • analizowanie relacji instrumentów z elektroniką

  • dyskusja na temat formy oraz roli instrumentalistów w utworach

  • wymiana doświadczeń związanych z poruszanymi zagadnieniami

 

 

Wykład wiolonczelisty zespołu Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble Jakuba Gucika na temat współczesnych technik gry na wiolonczeli.

 

Poruszone zagadnienia:

  • multifony naturalne i sztuczne

  • techniki alikwotowe uzyskiwane smyczkiem

  • techniki flażoletowe

  • overtones i subtones

  • różne rodzaje overpressure

  • techniki wydobycia dźwięku smyczkiem na różnych częściach instrumentu

  • bitones