W 2014 roku grupa krakowskich muzyków, występujących razem między innymi w projekcie European Workshop for Contemporary Music, uczestniczyła w Międzynarodowych Letnich Kursach Muzyki Nowej w Darmstadt, w programie dla młodych ansambli. Zrodziła się wtedy myśl, by owocną współpracę kontynuować pod postacią stałego zespołu. Gruntem była wspólna chęć eksplorowania muzyki współczesnej, we wszelkich jej przejawach gatunkowych, z różnych okresów i z różnych kultur muzycznych – zaś celem stało się wykonywanie takiej muzyki, i w takiej formie, która pozwalałaby rozwijać się zarówno wykonawcom, jak i słuchaczom.

Pragniemy reinterpretować muzykę już odkrytą i ugruntowaną; odkrywać tę wciąż oczekującą na odsłonięcie; współtworzyć nową, aktualną. Gramy szeroko pojmowaną kameralistykę: od utworów solowych po skład typu sinfonietta. Dążąc do zespolenia naszych osobowości w nową całość, pracujemy na zasadach równoprawnego partnerstwa, inspirując siebie nawzajem. Stąd nasza nazwa: Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

 

Spółdzielnia to zbiór indywidualności artystycznych. Każdy z nas prowadzi równocześnie własną działalność artystyczną i może pochwalić się znaczącymi osiągnięciami na polu sztuki muzycznej. W ramach indywidualnej aktywności koncertujemy jako soliści, formujemy zespoły kameralne, występujemy w orkiestrach symfonicznych. Aktywność ta wszakże nie kończy się na wykonawstwie: część z nas prowadzi działalność naukową, zajmuje się kompozycją, produkcją muzyczną, organizacją wydarzeń artystycznych. Każdy z członków zespołu gromadzi przy tym bezcenne indywidualne doświadczenia, związane z różnymi gałęziami muzyki współczesnej, klasycznej, dawnej, rozrywkowej czy etnicznej. Z owej wszechstronności muzyków bierze się nasza otwartość na nowatorskie pomysły i rozwiązania artystyczne. Zasadnicze znaczenie w doborze repertuaru mają dla nas indywidualizm, różnorodność i świeżość – a w wykonawstwie, zrozumienie idei muzycznych i estetycznych oraz naturalna muzykalność poparta rzetelnym warsztatem technicznym. Staramy się także animować powstawanie nowych kompozycji.

 

Chcemy działać i rozwijać się wielopłaszczyznowo. Z tego względu programy koncertów od samego początku były dość zróżnicowane: obejmowały muzykę polską i zagraniczną, solową i kameralną, kompozytorów starszych i najmłodszej generacji, jak również tę rzadko wykonywaną w naszym kraju. Swego rodzaju katalizatorem był koncert w grudniu 2015 roku, poświęcony w całości multimedialnym utworom Piotra Peszata: kompozycje z pogranicza muzyki i performansu, angażujące umiejętności multi- czy postinstrumentalne na równi z aktorskimi, rozpostarły przed Spółdzielnią zupełnie nową perspektywę. To wyjątkowe doświadczenie jest dla nas niezmiernie ważne – niewątpliwie determinuje kierunek dalszego rozwoju zespołu i kreowania szerzej rozpoznawalnej tożsamości Spółdzielni Muzycznej.

 

Jeszcze jako członkowie European Workshop for Contemporary Music mieliśmy zaszczyt dzielić scenę z muzykami reprezentującymi takie grupy jak Ensemble Modern i Ensemble Garage. Wiele zawdzięczamy też dyrygentowi prowadzącemu EWCM, którym jest Rüdiger Bohn. Na przestrzeni trwającej od przeszło trzech lat niezależnej działalności zespołu dwoje byłych jego muzyków wespół ze stałą członkinią – Gabrielą Buzan – współpracowało z Helmutem Lachenmannem przy wykonaniu jego Trio Fluido w ramach festiwalu Brand New Music w Katowicach. Do najważniejszych festiwali, w których Spółdzielnia brała udział, zaliczają się Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Audio Art, Musica Moderna oraz aXes – Triduum Muzyki Nowej.

W ramach 59. Warszawskiej Jesieni (2016) dokonaliśmy polskiej premiery scenicznej wersji opery Salvatore Sciarrino Luci mie traditrici, koprodukowanej przez Warszawską Operę Kameralną; jako niezależny zespół wystąpiliśmy z pełnometrażowym koncertem w kolejnej, 60. edycji Festiwalu, między innymi prawykonując utwór Jacka Sotomskiego. W 2017 roku uczestniczyliśmy w premierze Monachomachii Piotra Tabakiernika, spektaklu wyróżnionego w Lublinie Strzałą Gazety Wyborczej w kategorii „Wydarzenie Kultury”, oraz dokonaliśmy nagrania kompozycji electrified memories of bloody cherries Jagody Szmytki, które znajdzie się w albumie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego uświetniającym stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. 2018 to trzeci rok z rzędu, w którym przygotowujemy na zaproszenie festiwalu Sacrum Profanum międzynarodowy projekt z pogranicza muzyki komponowanej i rozrywkowej.